Neuromarketing
Breng in kaart hoe het brein van jouw doelgroep koopbeslissingen maakt en pas je marketing hierop aan
De mensheid heeft in de afgelopen 5 jaar meer over het brein ontdekt als in de afgelopen 5000 jaar!
Wat is neuromarketing?
Neuromarketing is een relatief nieuw vakgebied dat zich richt op het onderzoeken van de hersenactiviteit van consumenten om te begrijpen hoe zij beslissingen nemen en waarom ze bepaalde producten of diensten aanschaffen.
Vaak wordt er gebruik gemaakt van technologieën zoals functional magnetic resonance imaging (fMRI) en electroencephalography (EEG) om de hersenactiviteit te meten en te analyseren.
MDeze inzichten kunnen helpen bij het verbeteren van marketingstrategieën en het designen van producten en diensten.
Wist je dat…
…95% van de beslissingen onbewust worden genomen en gebaseerd zijn op emoties?
…neuromarketing zichtbaar kan maken hoe jouw doelgroep koopbeslissingen maakt?
…het reptielenbrein een belangrijke rol vervult in het beslissingsproces van de mens?
Het brein
Het brein is te onderscheiden in 3 gebieden:
- De neocortex
- Het limbisch systeem
- Het reptielenbrein
De neocortex is verantwoordelijk voor de complexe functies. Denk hierbij aan leren, logica, zintuigelijke waarnemingen, redeneren, taal, bewuste gedachten en bewegingen. Het limbisch systeem is verantwoordelijk voor affectiviteit en emoties. Het reptielenbrein is verantwoordelijk voor de overlevingsinsticten, primaire behoeften, fight-, flight-, freeze-reactie etc.
Reptielenbrein vs de neocortex
500 miljoen jaar oud vs 3-4 miljoen jaar oud
Snel maar beperkt vs traag maar slim
Altijd aan vs aan/uit
Onbewust vs bewust
Oncontroleerbaar vs controleerbaar
Jouw klanten zeggen wat zij denken maar doen wat zij voelen
Impulsen komen binnen in het reptielenbrein. Hier wordt het vertaald naar emoties. De aankoopbeslissingen worden gemaakt in het reptielenbrein. Om je boodschap effectief over te brengen zul je dus moeten inspelen op emotie.
Inspelen op emotie door storytelling
Klanten kopen geen diensten of producten maar verhalen. Een verhaal brengt een gevoel over. Een goed verhaal gaat over een persoon, vaak de held van het verhaal. Verhalen over een persoon blijven beter hangen. Personen zijn herkenbaar voor het brein en herkenning zorgt voor vertrouwen. Een goed verhaal is een waardengedreven. Jouw waarden zijn de bindende factor tussen jou en jouw doelgroep. Een goed verhaal is beter te onthouden en makkelijk door te vertellen. Met een verhaal speel jij in op de emoties van jouw doelgroep en zet jij hen aan tot actie.
“Mensen zullen vergeten wat je zei,
Ze zullen vergeten wat je deed,
Maar ze zullen nooit vergeten wat voor gevoel je ze gaf”
– Maya Angelou –
Aandacht trekken in een marketing jungle
Marketing was vroeger een effectief middel om de doelgroep te bereiken. Hierdoor zijn alle bedrijven marketing gaan toepassen. Dit heeft gezorgd voor een marketing-overkill. Het brein van je doelgroep kan tegenwoordig niet meer alle marketinguitingen aan en gaat deze filteren. Om jouw doelgroep iets te kunnen verkopen zul je eerst hun aandacht moeten hebben. Kennis over hoe het brein met informatie omgaat zal dan jouw voordeel werken.
“Products are made in the factory, but brands are created in the mind.”
– Water Landor
Inspelen op het onbewustzijn
✓ Neuromarketing is interessant omdat het inzicht kan geven in onbewuste factoren die een rol spelen bij het nemen van koopbeslissingen, zoals emoties en automatische reacties.
✓ Het kan helpen om te begrijpen waarom sommige marketingboodschappen aanspreken en andere niet.
✓ Het kan verklaren waarom het brein reageert op verschillende prijsniveaus en productkenmerken.
Versterk de customer journey
Neuromarketing kan worden gebruikt door bedrijven om hun marketingstrategieën te verbeteren en hun producten en diensten aantrekkelijker te maken voor consumenten.
Verbeter je advertenties
Het kan ook helpen bij het ontwikkelen van gerichte advertenties en het testen van productconcepten voordat ze op de markt worden gebracht.
De toekomst
In de toekomst zal neuromarketing waarschijnlijk steeds belangrijker worden voor bedrijven die willen begrijpen hoe het brein van consumenten werkt en hoe ze hun producten en diensten daarop kunnen afstemmen. Het biedt een unieke kijk op het koopproces en kan helpen om marketingstrategieën te verfijnen en meer effectief te maken.