Neuromarketing

Breng in kaart hoe het brein van jouw doelgroep koopbeslissingen maakt en pas je marketing hierop aan

De mensheid heeft in de afgelopen 5 jaar meer over het brein ontdekt als in de afgelopen 5000 jaar!

Wat is neuromarketing?

Bij neuromarketing wordt het gedrag van jouw doelgroep voorspeld. Dit wordt gedaan door onderzoek naar de activiteit in het brein op bepaalde stimuli. Bekende onderzoekmethodes zijn o.a: fMRI hersenscans, Eyetracking, Facial Coding, Heatmaponderzoek, ZMET (Zaltman Metaphor Elicitation Theory) etc.

Wist je dat…

 

…95% van de beslissingen onbewust worden genomen en gebaseerd zijn op emoties?

 

…neuromarketing zichtbaar kan maken hoe jouw doelgroep koopbeslissingen maakt?

 

…het reptielenbrein een belangrijke rol vervult in het beslissingsproces van de mens?

 

Het brein

Het brein is te onderscheiden in 3 gebieden:

  • De neocortex
  • Het limbisch systeem
  • Het reptielenbrein

De neocortex is verantwoordelijk voor de complexe functies. Denk hierbij aan leren, logica, zintuigelijke waarnemingen, redeneren, taal, bewuste gedachten en bewegingen. Het limbisch systeem is verantwoordelijk voor affectiviteit en emoties. Het reptielenbrein is verantwoordelijk voor de overlevingsinsticten, primaire behoeften, fight-, flight-, freeze-reactie etc.

Reptielenbrein vs de neocortex

500 miljoen jaar oud vs 3-4 miljoen jaar oud

Snel maar beperkt vs traag maar slim

Altijd aan vs aan/uit

Onbewust vs bewust

Oncontroleerbaar vs controleerbaar

Jouw klanten zeggen wat zij denken maar doen wat zij voelen

Impulsen komen binnen in het reptielenbrein. Hier wordt het vertaald naar emoties. De aankoopbeslissingen worden gemaakt in het reptielenbrein. Om je boodschap effectief over te brengen zul je dus moeten inspelen op emotie.

Inspelen op emotie door storytelling

Klanten kopen geen diensten of producten maar verhalen. Een verhaal brengt een gevoel over. Een goed verhaal gaat over een persoon, vaak de held van het verhaal. Verhalen over een persoon blijven beter hangen. Personen zijn herkenbaar voor het brein en herkenning zorgt voor vertrouwen. Een goed verhaal is een waardengedreven. Jouw waarden zijn de bindende factor tussen jou en jouw doelgroep. Een goed verhaal is beter te onthouden en makkelijk door te vertellen. Met een verhaal speel jij in op de emoties van jouw doelgroep en zet jij hen aan tot actie.

“Mensen zullen vergeten wat je zei,
Ze zullen vergeten wat je deed,
Maar ze zullen nooit vergeten wat voor gevoel je ze gaf”
– Maya Angelou –

neuromarketing

Aandacht trekken in een marketing jungle

Marketing was vroeger een effectief middel om de doelgroep te bereiken. Hierdoor zijn alle bedrijven marketing gaan toepassen. Dit heeft gezorgd voor een marketing-overkill. Het brein van je doelgroep kan tegenwoordig niet meer alle marketinguitingen aan en gaat deze filteren. Om jouw doelgroep iets te kunnen verkopen zul je eerst hun aandacht moeten hebben. Kennis over hoe het brein met informatie omgaat zal dan jouw voordeel werken.

neuromarketing

“Products are made in the factory, but brands are created in the mind.”

– Water Landor

Vorm een goede hypothese met de cognitive bias codex

Welke denkfouten mensen en hoe kan jij met jouw marketing hierop inspelen? Deze cognitive bias codex biedt interessante inzichten en geeft sturing als jij aan de slag gaat met je content en campagnes.

Bron: wikipedia

Let’s meet!

Online, bij jou of bij ons (in Rotterdam of in Den Haag)

Lees hier wat andere ondernemers zeggen